
 
 

 

 
The National Security Archive 
 
The George Washington University     Phone: 202/994-7000 
Gelman Library, Suite 701      Fax: 202/994-7005 
2130 H Street, N.W.       nsarchive@gwu.edu 
Washington, D.C. 20037                                                                   www.nsarchive.org 
 
Annual Report for 2002 

 
 
The Archive achieved quantifiable success in 2002. Here are some of the key statistics: 
 

  Freedom of Information and Declassification Requests Filed - 885 
  Freedom of Information and Declassification Appeals Filed - 257 
  Pages of declassified documents delivered to publisher of reference collections - 46,356 

    1- Terrorism and U.S. Policy, 1968-2002, 1,509 Documents, 
    22,744 Pages; and 2- Presidential Directives on National  
    Security, Part II, Harry Truman to George W. Bush,  
    1,836 Documents, 23,612 Pages. (Ann Arbor, Michigan: 
    ProQuest/Chadwyck-Healey, 2002) 

  Books published by Archive staff and fellows - 3 
    1-The 1956 Hungarian Revolution: A History in Documents  
    Edited by Csaba Békés, Malcolm Byrne and János Rainer  
    (Budapest, Hungary: Central European Press, 2002, 598 pp.) 
    2-Stalin in History and in the Assessment of Historians 
    Edited by Vladislav Zubok, Kety Rostiashvili and George 
    Mamulia. (Tbilisi, Georgia: 2002, 334 pp.) 
    3- America Confronts Terrorism: Understanding the  
    Danger and How to Think About it. Edited by John Prados 
    (Chicago: Ivan R. Dee, 2002, 436 pp.)  

  Electronic Books published by Archive staff and fellows - 
    17, bringing the Web site total to 86, and winning the 
    Archive’s 32nd award from the Internet Scout Report 
     of the University of Wisconsin, which recognizes 
     “the most valuable and authoritative resources online.” 

  Research requests to the Archive by letter - 9 
  Research requests to the Archive by e-mail - 2,713 
  Research requests to the Archive by phone - 2,226 
  Visiting researchers at the Archive’s reading room in Gelman L
  Pages photocopied from Archive collections by visiting researc
  Pages downloaded from the Archive’s website - 5,456,687 
  Successful visits to the Archive’s website - 7,427,781 
  Bytes downloaded from the Archive’s website - 742 Gigabytes
  Radio and TV transcripts of Archive staff interviews found on L
  Wire service news stories citing the Archive found on Lexis-Ne
  News stories citing the Archive on Factiva.com (formerly Dow

516 
  Foreign countries where Archive staff were quoted on a newspa

                                                                                                  (Arg
ibrary
hers -

 (more
exis-

xis - 
 Jones

per fr
entina
 - 173 
 29,816 

 than 2 Gigabytes per day)              
Nexis - 49  
143 
 Interactive) and Lexis-Nexis - 

ont page - 5  
, Cuba, Mexico, India` and Spain) 



Proceeding Month by Month, the Following are Highlights of the Year: 
 
January 2002:  In early January, the U.S. Embassy in Peru posted on its Web site 38 
declassified U.S. documents found in response to requests from the various official 
Peruvian   investigations   of   former intelligence   chief Montesinos   and former 
president Fujimori. Quickly reviewing the new documents, the Archive’s Peru project 
director Tamara Feinstein identified multiple censored items there that had already been 
released in full to her under the FOIA, as well as several censored paragraphs in her 
documents that were uncensored in the Embassy’s 
versions.  On January 22, Tamara posted her own 
electronic briefing book of 41 documents, together with
an analysis of the Embassy’s release and a call for more
declassification – thus making front page news in Peru
(El Comercio, La República), across the U.S. (“U.S.
Knew of Peru Spy’s Troubles,” the Associated Press, 
January 22), and around the world (“US was aware of 
political killings in Peru, documents show,” Agence
France-Presse, January 23). 
 
February 2002:  The Bush administration’s obsession w
September 11th, finally reached the status of news in Feb

Sunday New York Times W
headlined “When Governm
Archive director Tom Blan
Tom had argued for covera
attempts to roll back op
speech to the American 
freedom of information sum
story started a cascade of cov

22 with a lengthy segment on ABC World News Tonight
Jackie Judd, titled “Fighting for Executive Secrecy
interview with Blanton. 

 

 
On February 5, the Archive posted the latest in a series
Moyers’s Public Affairs Television and Sherry Jones’s
timed for the national broadcast on PBS of the Moy
Democracy.”  The documentary exposed an obscure pr
Free Trade Agreement (NAFTA) that has given mult
power to demand compensation if any of the three 
countries threatens potential profits with environmental 
health laws, or even jury verdicts.  Edited by webmaster
Evans and Archive director Tom Blanton, the Web
included legal briefs, witness statements, and actual ruli
two of the three cases explored in the documentary, plu
transcript of the show and streaming video excerpts.  
 
On February 11, the National Archives & Records Adm
of 20,000 pages of transcripts of Henry Kissin
conducted while he served as President Nixon’s natio
through 1973.  In August 2001, State Department sp
credited the National Security Archive for prompting Sta
Kissinger  telcons  from his tenure as Secretary of State, 

 

 
 
 
 

 

ith secrecy, starting well before 
ruary, with the cover story of the 
eek in Review on February 3, 
ent Doesn’t Tell” – featuring 

ton as the first quoted expert.  

ge of the Bush administration’s 
en government in his keynote 
Society of Newspaper Editors’ 

mit in December.  The Times 
erage, culminating on February 

 with Peter Jennings, reported by 
” and including an on-camera 

 of collaborative efforts with Bill 
 Washington Media Associates, 

ers-Jones documentary “Trading 
ovision of the North American 

inational corporations the 
NAFTA 

or public 
 Michael 
 posting 
ngs from 
s the full 

inistration (NARA) took custody 
ger’s telephone conversations 
nal security adviser from 1969 
okesman Richard Boucher had 
te to recover 10,000 pages of the 
but the White House  telcons had  

2



remained under lock and key in 
Kissinger’s papers at the Library of
Congress.  The Archive’s legal 
strategy, developed by general counsel 
Kate Martin and pro bono counsel Lee 
Rubin and Craig Isenberg at Mayer 
Brown & Platt, won the State 
Department’s decision first, thus 
putting the Bush administration on 
record as conceding the legal point, 
after which Mr. Kissinger could hardly refuse NARA when they came calling for the 
White House records.  The handover sparked AP and Reuters worldwide news stories 
citing the Archive’s successful three-year battle to recover this history, and coverage in 
papers ranging from the Washington Post to the Newark Star-Ledger. 
 
On February 14, National Public Radio called up the Archive’s Kate 
Doyle in Mexico City for her comment on newly public photographs of 
the 1968 Tlatelolco massacre – pictures that had been hidden for three 
decades because they provided gruesome details of the killings.  Kate’s 
segment with “All Things Considered” host Noah Adams covered the 
history of the massacre, the news from the photos, and the building 
pressure on President Fox towards greater openness and accountability. 
 
On February 18, Slate magazine ran Archive director Tom Blanton’s posting entitled 
“Kissinger’s revenge: While Nixon was bugging Kissinger, guess who was bugging 
Nixon,” which compared the Nixon tape of a key phone call to Kissinger (on the secret 
negotiations about the opening to China) with Kissinger’s own transcript of the call, 
typed up by his secretaries who listened in – unbeknownst to the President. 
 

On February 27, the Archive published on the 

T
a
e
A
‘
 
M
M
B
(
e
 

aiwan Status Reported” (February 28
cknowledged that his memoirs could 
xpressed it was very unfortunate and I
ssociated Press, Agence France-Pres

you can claim Taiwan’”) and many oth

arch 2002:  The Kissinger secret t
arch, including multiple stories in Tai

altimore Sun (“Unvarnished thoughts
“Beijing, 1971: Oh, to Be A Fly on
xcerpts from the documents. 

 

 

Web the nearly complete reco
Kissinger’s secret trip to China
his talks with Zhou En-lai, and 
Pakistan back channel to make the
– compiled and edited by Willia
release generated worldwid
including Mr. Kissinger’s
acknowledgment that his memo
misleading. As reported by the Ne
Elaine Sciolino, in “Records Dis
On  His  ’71  Visit to China:  U.S.

): “Mr. Kissinger, reached by pho
have been interpreted as misleadin
 regret it,’ he said.”  Similar stories
se, The Times of London (“Kissing
er papers. 

rip papers continued to spark new
wan and Hong Kong newspapers.  I
 on China,” March 12) and the Ne
 the Great Wall,” March 3) repri
rd of Henry 
 in July 1971, 
the use of the 
 arrangements 
m Burr.  The 
e coverage, 
 first-ever 
irs had been 
w York Times’ 
pute Kissinger 
 Backdown on 
ne in London, 
g. ‘The way I 
 also ran in the 
er told China 

s coverage in 
n addition, the 
w York Times 

nted extensive 

3



Archive director Tom Blanton gave a keynote speech on “global trends in access to 
information” to the South East Asian Press Association’s conference on freedom of 
information, co-sponsored by Sweden’s Dag Hammarskjöld Foundation and the 
Philippines Center for Investigative Journalism, in Hua Hin, Thailand the first week of 
March.  The conferees agreed on the need for a Web-based network of freedom of 
information advocates, along the lines of the freedominfo.org concept described by 
Blanton – and three days of discussion dramatically refined the concept and the 
workplan. 
 
At the end of March, Archive senior analyst Peter Kornbluh published on the Web a 
collection of previously secret Cuban government files, together with several related U.S.  

documents, that Johns Hopkins University scholar Piero 
Gleijeses had gathered for his new book (Conflicting 
Missions, Chapel Hill: University of North Carolina 
Press, 2002) on Cuba, the U.S., and Africa from 1959 to 
1976.  In the words of the New York Times, the 
“documents seem to overturn conventional 
explanations of the [Angolan civil] war’s origins” – 
showing that Cuban intervention in Angola followed, and 
did not precede, that of the U.S., and that the U.S. broadly 
collaborated with the apartheid South African regime 
despite public denials at the time.  (“From Old Files, a 
New Story Of U.S. Role in Angolan War,” by Howard 
W. French, March 31).  The Associated Press headlined 
Professor Gleijeses’s new findings (also posted on the 
Archive’s site) from the former CIA station chief in 
Angola, Robert Hultslander, as “Ex-CIA official says 
Kissinger policies destabilized southern Africa” (by 
George Gedda, April 1). 

 

 
April 2002:  A million Americans watched on April 5 when PBS aired the most 
comprehensive TV treatment of current secrecy trends in the Bush administration, in a 
20-minute segment of “NOW with Bill Moyers.”  Produced by Sherry Jones, the Moyers 
show on “secret government” featured extensive on-camera quotes from interviews with 
Archive director Tom Blanton and Archive advisory board member Thomas Susman, 
who co-authored the 1974 FOIA amendments that make up the heart of the law today. 
 
On April 29, the Woodrow Wilson International Center for Scholars featured Archive 
fellow Dr. Svetlana Savranskaya as the lead presenter in a major international conference 
on the Soviet war in Afghanistan from 1979 to 1989 – a conference organized by the 
Wilson Center’s Cold War International History Project together with the Center’s Asia 
Program and Kennan Institute, as well as the George Washington University Cold War 
Group and the National Security Archive.  
The conference brought together former 
Soviet officials (like Anatoly Chernyaev, 
Gorbachev’s national security adviser) and 
former U.S. officials from the Carter, Reagan, 
and Bush administrations (such as CIA 
Pakistan station chief Milt Bearden and Kabul 
chargé    d’affaires    Bruce    Amstutz),    with  
scholars and newly available documents from Ru
and Bulgarian archives.  Archive deputy director
director Tom Blanton chaired a panel; and Arc
Hope Harrison, and James Hershberg also provid

 

ssian, U.S., Hungarian, Czech, German, 
 Malcolm Byrne also presented; Archive 
hive fellows John Prados, Vlad Zubok, 
ed commentaries. 

4



 
The international movement for freedom of information reached a major milestone at 
the end of April, first when the Mexican state of Sinaloa enacted a strong access to 
information law with innovative public education components, and then on April 29 
when the Sinaloa action helped prod the national Mexican Congress to pass a 
landmark national freedom of information law.  Mexico’s reform represents the 

culmination of a two-year campaign by the Grupo 
Oaxaca coalition of newspapers and NGOs, 
including direct assistance from the Archive’s 
Mexico project director Kate Doyle in the form of 
public presentations and private drafting sessions, 
and will serve as a model for other Latin American 
countries. (See June 2002 entry for more detail) 
 

May 2002:  Colombia project director Michael Evans capped three years of intensive, 
systematic FOIA requesting on U.S. policy towards Colombia by publishing on May 3 an 
electronic briefing book of 70 declassified documents – setting off a media tempest 
pitting the current Speaker of the U.S. House of Representatives, Rep. Dennis Hastert (R-
IL) against the former U.S. ambassador to Colombia, Myles Frechette.  Frechette’s cable 
had reported Hastert’s comments to military officers during his 1997 trip to 
Colombia that human rights restrictions placed on U.S. aid were the product of “leftist-
dominated” Congresses of years past who “used human rights as an excuse to aid the 
left,”   that  he  was “committed  to  correcting  that  situation,”  and  that  the  Colombian 

military should come directly to him and 
to the Congress if the administration 
gave them trouble.  In addition to front-
page treatment in Colombian media such 
as El Espectador, other headlines 
included: “Hastert played down rights 
concerns to Colombian military, 
declassified documents say,” by Ken 
Guggenheim, the Associated Press, May 
3, the St. Petersburg Times story 
“Documents detail U.S. role in 
Colombia’s rights record” on May 4th, 
and Agence France-Presse’s article “US 
officials stretched the law with aid to 
Colombia: documents” on May 3.  The 
New York Times Week in Review on 
Sunday, May 26 then excerpted the 
documents at length under the heading 
“The U.S. Struggle to Battle Drugs, Just 
Drugs, in Colombia.” 
 
The front page of the May 19 Sunday New 
Weisfeiler, a former Soviet dissident turne
Pinochet’s Chile, supposedly by accident,
heavily-armed pro-Nazi sect protected by
analyst Peter Kornbluh had uncovered part
to open the secret history of the Pinochet 
Olga, to press the U.S. government to decl

 

York Times carried the dramatic story of Boris 
d U.S. citizen who died on a hiking trip in 
 but probably at the hands of a secretive and 
 the Pinochet secret police.  Archive senior 
s of the horrific Weisfeiler story in his project 
regime, and worked with Weisfeiler’s widow, 
assify its files on the case.  The Times’ story, 

5



headlined “Hints of Cruel Fate for American Lost in Chile” and written by Larry Rohter 
specifically credited the Archive and Peter and concluded: “The United States 
government has never challenged that conclusion [the Chilean government’s explanation 
of an accidental death] publicly.  But State Department and CIA reports that have 
recently been declassified and made public as a result of efforts by a nonprofit group tell 
a complicated story that is vastly different.” 
 
As the primary U.S. sponsor of the Parallel History Project on NATO and the Warsaw 
Pact network, an international consortium of scholars dedicated to the study of the 
historical dimension of European security, the Archive announced the release of two PHP 
document collections on May 21. The first collection, NATO Military Planning and 
Threat Assessments of the Warsaw Pact, edited by senior Archive analysts William Burr 
and Robert A. Wampler, revealed that there are significant gaps, as well as surprising 
revelations, in the records that have been made available in the United States and 
Great Britain related to NATO military planning and the alliance's assessments of 
the threat posed by the Soviet Union and the Warsaw Pact to West European security 
during  the  Cold War.  In addition  to releasing  documents  obtained  from the U.S. State 
Department and the British Public Record 
Office that expose new information regarding 
NATO planning, Bill Burr and Bob Wampler 
discovered that many records of the U.S. 
Defense Department, which contain thousands 
of key documents regarding NATO, have been 
held hostage by a number of developments, 
starting with the fact that systematic 
declassification of Defense records suffered 
from     inadequate    funding     and     staffing 
throughout the 1980s and much of the 1990s.  In 
NATO collection was another document set, T
Ministers of Foreign Affairs, 1976-1990. The firs
publications from previous secret Warsaw Pact f
Czech Foreign Ministry Archives in Prague reve
within the Warsaw Pact alliance.  
 
June 2002:  The Archive handed off to its publ
the  most  comprehensive  collection  of   high
terrorism  policy  available anywhere.  Urgent 

libraries for docume
led the Archive to e
project, headed by d
the usual reference co
to six months. Am
included are: every d
and Ford administrat
Terrorism, a series o
on hijackings in the M
records on Middle E
an Archive-assisted 
Anderson.  The set w
September 11th sour
coverage, including 
the   Baltimore  Su
Associated   Press,   R

 

conjunction with the release of this PHP 
he Records from the Meetings of the 

t in a series of comprehensive document 
iles, these documents obtained from the 
aled a considerable diversity of opinion 

isher, ProQuest, what  is  undoubtedly  
-level documentation on modern U.S. 
 demand  from  scholars,  journalists and  
ntation in the wake of September 11th 
mbark on an unprecedented fast track 

eputy director Malcolm Byrne, cutting 
llection processing time from five years 
ong the most significant documents 
eclassified set of minutes of the Nixon 

ions’ Cabinet Committee on Combating 
f hour-by-hour Kissinger-Nixon reports 

iddle East, and previously inaccessible 
astern terrorist groups acquired through 
lawsuit by former Beirut hostage Terry 

as built on the Archive’s series of six 
cebooks which had attracted wide press 
making news on National Public Radio, 
n,  England’s   The  Guardian,  the  
euters,  and  Agence France-Press.    In 

6



December 2001, the respected National Journal had cited the Archive’s September 11th 
Sourcebook  series  as  one of  the  top five sites for terrorism -related information on the  
entire World Wide Web. The 
sourcebooks were the primary 
source for the new documents 
reader,   America Confronts 
Terrorism: Understanding the 
Danger and How to Think 
About it,  edited by John Prados  
(Chicago: Ivan R. Dee, 2002, 
436 pp.) 
 
During the first week of June the Archive’s ongoing focus on working with regional 
Russian universities culminated in the summer school “Oral History and the Study of the 
Cold  War,”  a  joint  project  of   Voronezh   Pedagogical   University  (VPU),  Voronezh 

Regional Veterans’ Organization and the National Security 
Archive. The school brought together 20 students from 
VPU (Dr. Natalya Timofeeva’s Oral History Group) with 
scholars from the U.S., Germany, and Moscow State 
University and Russian and German veterans of World War 
II.  The two main topics of the summer school included 
local history and the origins of the Cold War and the 
methodology of oral history. Both Russia Project director 
Svetlana  Savranskaya  and  Archive  fellow  Vlad Zubok 
made presentations and led discussions at the conference - 
the latest in a series of Archive-sponsored summer schools 
that enable younger generation Russian scholars to connect 
not only with their colleagues from other universities but 
also with the wider international scholarly community.    

 
  
On June 10, President Vicente Fox signed Mexico’s new transparency law. Senior 
analyst Kate Doyle, now based in Mexico City, represented the Archive throughout the 
debate during 2002, advising members of the Grupo Oaxaca, supporting lobbying efforts 
and participating in numerous public events in Mexico City. She spoke at Iberoamerican 
University, ITAM, the National Autonomous University of Mexico's Law School, a 
workshop organized by London-based Article 19, before a group of representatives and 
senior staffers in Congress and to various state governors and legislators. The newly 
established non-governmental organization in Mexico dedicated to continuing the 
campaign for citizens' rights to information asked Kate to serve on its board of directors. 
Libertad de Información-
México (LIMAC), as it is 
known, grew directly out of 
the efforts of the Grupo 
Oaxaca, and has planned an 
ambitious    program     to 
educate Mexican citizens an
the law's implementation after
than Sinaloa and Michoacán to
Kate Doyle’s summary and a
were posted on the National S
in the Sunday magazine of one
in Kratos, the magazine of the
Visiting Fellow at the Cen

 

d the government on the new transparency law, monitor 
 it goes into effect in June 2003, and encourage states other 
 draft their own freedom of information and sunshine laws. 
nalysis of Mexico's campaign for the right to information 
ecurity Archive's web site, and have since been published 
 of the Mexico’s most respected newspapers, Reforma, and 
 National Action Party (PAN). In 2002 she was appointed a 
ter for the Right to Information at the Universidad 

7



Iberoamericana, and has since taught several seminars to graduate law and 
communications students on topics related to freedom of information. In November 2002 
she was awarded the annual "Right to Information" prize presented by Universidad 
Iberoamericana and the Konrad Adenauer Stiftung (Foundation).  
 
Also in June, Carlos Osorio, director of the Southern Cone Documentation Project, 
published documents detailing the Nixon administration's broad-gauged efforts to 

prevent a victory by the leftist “Frente Amplio” in the Uruguayan 
presidential elections of 1971. The documents show that Nixon was 
aware of – and may in fact have been complicit in – Brazilian efforts 
to influence the election results. Responding to newly declassified 
documents from the Nixon collection at the 
National Archives, the Archive released 15 
additional   documents   pertaining   to  U.S.  policy 

toward  Uruguay   during   this  period,  showing  how  the   U.S.   was  
seeking to avoid a leftist victory in Uruguay like that in Chile the 
previous year with the election of Socialist candidate Salvador 
Allende.  This  concern  was  shared  by  Brazil  as  well  as Argentina, 
whose military intelligence components were carrying on close consultations on – and 
had previously had an agreement to intervene in – Uruguay's political affairs. The U.S. 
Embassy recommended overt and covert activities to counter Frente publications and also 
suggested cooperation between Brazil and Argentina to support Uruguay's internal 
security operations. The story was picked up all over Latin America, including by the 
widely disseminated Jornal do Brasil, on June 22, 2002. 

 

  
 
July 2002: Hosted and staffed by the Archive, the groundbreaking virtual network of 
international freedom of information advocates, freedominfo.org, launched in July 
2002. The website attracted more than 600,000 “hits” in its first six months; won  the   
University   of   Wisconsin’s    “Internet   Scout   Report”    award    as   one of  the most  
valuable and authoritative educational 
resources online; published for the first 
time the new Mexican, Indian, and 
Peruvian FOI laws; and successfully 
built a one-stop portal that describes 
best practices, consolidates lessons 
learned, explains campaign strategies 
and tactics, and links the efforts of 
freedom   of  information  campaigners  
globally. The launching of the site was 
timed to coincide with the high-profile publication in the July/August 2002 issue of 
the journal Foreign Policy of an eight-page article written by Archive director 
Thomas Blanton, “The World’s Right to Know.” The article focused on global trends 
in freedom of information, the impact of September 11th combined with the impact of the 
Bush administration on U.S. access policy, and the connection between freedom of 
information and security, efficiency, market regulation and economic growth. The article 
was translated and published in Greek, Spanish (three editions), and Turkish, as the 
magazine is circulated in over 90 countries. 
 
In July, Archive fellow Vlad Zubok and Russia Project director Svetlana Savranskaya 
participated in the book launch in Tbilisi, Georgia of the first critical scholarly account of 
Stalin ever published in the Georgian language. The book, Stalin in History and in the 
Assessment of Historians, came from the Archive’s assessment that Georgian scholars 
and citizens lacked access to the burgeoning international scholarly literature on Stalin, 

 8



Georgia’s native son, leaving the field to remnants of the Stalin cult. The specific essays 
in  the book were selected and edited by Vlad Zubok, professor at Temple University and  
Archive  fellow,  by  Professor  Kety  Rostiashvili  of  Tbilisi  State  University,  and 
by George Mamulia. The editors underlined the aim of the book - 
to fill the deficiency that exists in Georgian scientific literature 
related to Stalinism, and in effect, to break the Georgian taboo on 
objective research into the personality of Stalin and the 
phenomenon of Stalinism. Following the book launch, Svetlana 
and Vlad went on to Tsinandali, Georgia, the former residence of 
the famous Georgian poet Chavchavadze, for a three-day 
conference culminating the Caucasus and the Cold War Project 
that was initiated by Vlad in 1999. Some 18 scholars from 6 
countries (Georgia, Armenia, Azerbaijan, Russia, France, and the 
United States) presented papers at the conference and addressed 
issues relating to the early years of the Cold War and Stalin’s 
plans of territorial expansion in Turkey and Iran, repatriation, 
particular roles the republics played in the overall Cold War 
structure, development of military industry, and preparations for 
war   in   the  Caucasus.  The  presentations  addressed   how   the 
onset  of  the  Cold  War  affected  internal developments in the Caucasus republics of the 
Soviet Union, including their unique route to independence today, and showed that the 
archives of the three countries contain invaluable materials for studying the history of the 
post-war Soviet Union, which in many instances are unavailable in the central Russian 
archives.  
 
 
August 2002:  The Archive won a major victory for human rights openness -- the only 
such victory to date in the Bush administration -- when we persuaded the State 
Department  (under threat of FOIA litigation)  finally  to release  4, 677 documents on the  

“dirty war” in Argentina from 1975-1983. The 
documents prompted worldwide headlines and 

detailed more than 10,000 human rights 
violations in Argentina and provided evidence 
that Argentina’s controlling military junta 
believed the U.S. government supported its brutal 
policies against  its  leftist  political opposition. In 
addition     to   excerpts    from   the      documents  

being published   in the  August 25 Sunday New York Times, the document release 
prompted stories in the Washington Post, the New York Times, Agence France-Presse and 
the Associated Press. To encourage access to these declassified documents, Southern 
Cone Documentation Project director Carlos Osorio reproduced and distributed among 
human rights groups, lawyers, and judges in Argentina, Uruguay, Paraguay, Spain, Italy, 
France, Israel, and the United States 40 copies of a CD ROM containing electronic copies 
of the entire State Department Argentina release, a spreadsheet of titles, dates, and other 
key information for each document, hyperlinked to electronic images of the documents, 
and a text search engine.  These materials have created major new opportunities for 
human rights research and legal and political work in Argentina and the region, which the 
Archive is pursuing with partner institutions such as Argentina’s Centro de Estudios 
Legales y Sociales (CELS).  
 
September 2002:  Archive senior analyst Kate Doyle testified for the prosecution in the 
Guatemalan case against three senior Guatemalan military officers charged with 
planning and ordering the 1990 assassination of anthropologist Myrna Mack. Kate 
was asked by the Mack family's lawyers to appear as a "perito," or expert witness, and 

 9



spent five hours before the Guatemalan tribunal discussing the significance and relevance 
of the declassified U.S. records to the case. The trial ended in early   October with the 
conviction of   one   of the military officers, who was sentenced to the full thirty years  
allowed by Guatemalan law. A September 21, 2002 
Economist article reported, “the trial was a surprise - all 
the more so since the three defendants are in prison and 
have been refused bail. For the first time, the army’s 
order of battle and methods are being revealed in 
public. This evidence has been pieced together from 
declassified American documents by Kate Doyle, an 
analyst at the National Security Archive, an NGO in 
Washington D.C., who has been called as a prosecution 
witness.”  
 

On September 22, Archive senior analyst Peter Kornbluh 

 
Myrna Mack 
and John Dinges, armed with newly declassified documents 
from the State Department and the CIA, published an 
article in the Outlook section of the Washington Post 
exposing how the U.S. was in fact aware of the secret 
assassination operation planned against former Chilean 
minister Orlando Letelier, a leading critic of General 
Augusto Pinochet’s government. Letelier and his American 
aide Ronni Moffitt were killed by  a  car  bomb  on  
September  21,  1976   while   driving  down Massachusetts  

Avenue in Washington, D.C. The documents obtained by the Archive now question 
whether the assassination could have been prevented.  
 
October 2002:  The Archive organized the U.S. delegation for and co-sponsored the 
landmark international conference on the 40th anniversary of the Cuban Missile 
Crisis in Havana on October 11-14, 2002, which brought together surviving members of 
the Kennedy White House,  former  CIA officials, and  U.S.  scholars  with  their Russian 
and Cuban counterparts. Phenomenal press 
coverage followed, generating dozens of 
international headlines such as the front page 
of the International Herald Tribune, “One 
Word from Nuclear War,” (October 14). 
Among the many veterans at the table were 
Cuban President Fidel Castro, Soviet General 
Anatoly Gribkov, former Soviet Defense 
Minister Dimitri Yazov, former U.S. Secretary 
of Defense Robert McNamara    and     JFK   
speechwriter Ted Sorensen, as well as the U.S. 
Navy lieutenant who dropped signaling depth charges on a Soviet submarine that 
unbeknownst to the U.S.  Navy was  carrying a  nuclear torpedo; and  the Soviet 
intelligence  officer on that submarine who was the only surviving eyewitness to the  sub 

captain’s near-decision to launch the torpedo.  The 
conference would not have been possible without 
the contributions of several Archive staff members, 
including conference coordinator Sue Bechtel, Cuba 
Project director Peter Kornbluh, and Soviet, Russian 
and Eastern Bloc director Svetlana Savranskaya.  
Ted   Koppel devoted an entire show of ABC News 
Nightline to the conference    and    reunion;    NBC  
Nightly News included interviews with National 
Robert McNamara, Tom Blanton, Ted 
Sorensen 
 

Fidel Castro with Soviet Veterans 
10



Security Archive director   Tom  Blanton,   retired CIA  analyst  Dino Brugioni, and Ted 
Sorensen from the Kennedy administration; the washingtonpost.com   site    featured  a  
live   online interview with director Tom Blanton; Terry Gross’s “Fresh Air”  committed  
an  hour  to Cuba  Project  director  Peter Kornbluh and Arthur Schlesinger, Jr.; and other 
coverage included commentary on NPR’s “Morning Edition,”  a  segment   on   NPR’s   
Weekend  Edition Saturday, two stories in the New York Times, two stories in the  Boston 
Globe,  two Associated  Press articles,  two stories in the Washington Post,  articles in the 
St. Louis Post-Dispatch, PR Newswire, the Financial Times, and Reuters, and on 
CNN.com. One   of  the  Archive’s   greatest   achievements    in    Cuba   has   been  our  
success   in   convincing   the   Cuban   government  to declassify and release hundreds of 

pages 9of documentation describing Cuban actions and 
decisions. In fact, at the Bay of Pigs conference in 2001 the 
Cuban government created a "Desclasificado" stamp for the 
first time; and for the Missile Crisis event, it conducted its 
first multi-agency procedure of centralization, review, 
and declassification of Cuban   records.     The Archive 
had compiled a truly multinational collection of materials -- 

including documents from Hungary, Poland, Bulgaria, 
and even China -- in advance of the conference, and the 
Cuban government decided to produce significant 
materials of its own or risk not having its side of the story 
be told.  The result was a trove of new information on 
Cuba-Soviet relations, weapons transfers, and local 
Cuban events during the crisis.   
 
 
November 2002:  In November, the third volume in the "Na
War Reader Series," The 1956 Hungarian Revolution:
(Budapest, Hungary: Central European Press, 2002, 598
by Archive deputy director Malcolm Byrne along with East
Békés and János Rainer, the book garnered excellent exposu
Sunday December 29 New York Times and on National P
Byrne was   a guest on the January 5   “Weekend All Things

for the reader were taken fro
Hungary, and the United State
European  and  Western  arch
of which were previously 
speaking audience, provide a 
decision-making on all sides
October-November 1956. I
University stated, “There 
language, that would even 
reliability, and novelty of this 
titles in the “Cold War Read
Soros-founded Central Europ
Prague Spring ‘68, edited 
(Budapest: Central European 
pp.) and Uprising in East 
Christian     Ostermann      (Bu

University Press, 2001, 451 pp.). Subsequent   volume
Solidarity crisis in Poland and the events of 1989 from   
Eastern  European  countries.   

 

 

 

tional Security Archive Cold 
 A History in Documents, 
 pp.) was published. Edited 
ern European scholars Csaba 
re in the United States in the 

ublic Radio, where Malcolm 
 Considered.”    Documents    
m the former Soviet Union, 
s, as well as from  other  East  
ives.  These materials, many 
unavailable to an English-
comprehensive picture of the 
 of the Hungarian events of 
stvan Deak of Columbia 
is no publication, in any 
approach the thoroughness, 
monumental work.” Previous 
er” series, published by the 

ean University Press, include 
by Jaromír Navrátil et al., 
University Press, 1998, 596 
Germany 1953, edited by 
dapest:    Central    European 
s   will cover the 1980-81 
the   perspective   of   key 

11



December 2002:  The Archive gained international attention on December 13 with the 
publication of documents concerning an early Cold War campaign to win hearts and 
minds in the Middle East, launched 50 years before current efforts to achieve United 
States  "public diplomacy” goals in the region.   The documents collected by Archive 
Middle East analyst Joyce Battle describe a 1950s through 1960s program to expand and 
revitalize American propaganda directed at the Middle East, and the methods that were 
utilized, including graphic displays, manipulation of the news, books, movies, cartoons, 
activities directed at schools and universities, and exchange programs. The collected 
documents show that many of the factors that generated resentment of the U.S. during the 
1950s, and that impeded the effectiveness of U.S. propaganda, have persisted into the 
21st    century    and    are    likely   to   prevent   current   public   relations   efforts   from 
succeeding. Several
international news 
television channels
included RAI (Italy)
and CBC (Canada)
interviewed Joyce for
programs to be aired 
around     the    world. 

 
On December 23 The B
"Nixon's Nuclear Ploy
Miami University hist
Nixon administration's
the   "Joint   Chiefs   of
October 1969, Presi
Pentagon to underta
measures designed t
higher state of readi
the alert was part of N
pressure the Soviets to
settlement. Not only
misjudgment of Hano
noticed the nuclear al
exposing President  Ni
sparked  December  2
Washington Post    and

 

 

 
 
 
 

 

On December 12, Archive director Tom Blanton delivered 
a keynote presentation on the history of the U.S. Freedom 
of Information Act to an extraordinary gathering of Latin 
American legal reformers, parliamentarians and openness 
advocates, brought together by the Inter-American 
Dialogue in Buenos Aires, Argentina, “Acceso a la 
Información en las Americas.” For the event the Archive 
prepared CD-ROMs in both English   and   Spanish   
containing the texts of the U.S., Mexican, and Peruvian 
FOI laws, the full freedominfo.org website, and related 
access resources.   The leading Argentine newspaper, El 
Clarín, interviewed Blanton and described the conference 
as a critical step towards the passage of freedom of 
information laws in Argentina and in the greater Latin 
American region. (Daniel Santoro, “Piden una Ley de 
Acceso a la Informacion,” El Clarín, December 15, 2002.) 

ulletin of the Atomic Scientists published a ground-breaking article, 
,'' by National Security Archive senior analyst William Burr and 
orian Jeffrey Kimball, that disclosed for the first time one of the 
 most secret military operations, which became known to insiders as 
   Staff   Readiness   Test. "   During  
dent Richard Nixon ordered the 
ke secretly a series of military 
o put U.S. nuclear forces on a 
ness. Burr and Kimball proved that 
ixon’s “madman theory” attempt to 

 force the North Vietnamese towards 
 was such an approach a total 
i, the Soviets may not have even 
ert.  The release of the documents 
xon’s 1969   global    nuclear    alert   
6 articles in the Boston Globe, the 
 the Chicago Tribune.  
12


